Main Article Content

Authors

The integration of technological tools as communication alternatives, allows the inclusion of different efforts and development of human capabilities to reduce the communication gap. This article allows visualizing the development of a technological alternative for interpretation and learning of sign language, based on different research proposals. As a result, scopes and limitations were found that allow defining methods and tools for interpretation, translation and learning of sign language used. In addition, the recognition of the population that presents a communicational need and to know the advantages that will provide the deployment of the tool in mobile devices.

Cristian F. Bravo Mosquera, Institución Universitaria Colegio Mayor del Cauca, Faculty of Engineering, Computing Engineering Program, I+D in Computing Group, Popayán-Colombia

https://orcid.org/0009-0009-8389-6132

Manuel F. Silva Joaqui, Institución Universitaria Colegio Mayor del Cauca, Faculty of Engineering, Computing Engineering Program, I+D in Computing Group, Popayán-Colombia

https://orcid.org/0009-0002-3041-7600

Katerine Márceles Villalba, Universidad de Antioquía, Faculty of Engineering, System Engineering Program, In2lab Group, Medellín-Colombia

https://orcid.org/0000-0002-4571-0714

Siler Amador Donado, Universidad del Cauca, Faculty of Electronic Engineering and Telecommunicatios. Popayán-Colombia

https://orcid.org/0000-0002-4571-8273

1.
Bravo Mosquera CF, Silva Joaqui MF, Márceles Villalba K, Amador Donado S. SINSEÑAS: Mobile application for learning and translation of colombian sign language. inycomp [Internet]. 2024 Feb. 26 [cited 2024 Dec. 21];26(1):e-21312815. Available from: https://revistaingenieria.univalle.edu.co/index.php/ingenieria_y_competitividad/article/view/12815

Cubillos Alzate JC, Perea Caro SA. Ministerio de Salud. [Online].; 2020. Recuperado a partir de: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/PS/boletines-poblacionales-personas-discapacidadI-2020.pdf.

Caiza JJ, Márceles K. Estrategia inclusiva mediada por TIC para el mejoramiento de la comunicación de personas en condición de discapacidad auditiva y vocal. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação. 2019. Recuperado a partir de: https://www.proquest.com/docview/2348877488

Caiza JJ, Márceles K, Chachí GE. Herramienta tecnológica disruptiva para la inclusión social en personas sordas. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação. 2020: 751-762. Recuperado a partir de: https://www.proquest.com/openview/a47ccde735e57e85d0f8d95865d6e4f9/1?pq-origsite=gscholar&cbl=1006393

Loke P, Paranjpe J, Bhabal S, Kanere K. Indian Sign Language Converter System Using An Android App. 2017 International conference of Electronics, Communication and Aerospace Technology (ICECA). 2017 Doi: https://doi.org/10.1109/ICECA.2017.8212852. DOI: https://doi.org/10.1109/ICECA.2017.8212852

Carguacundo M. Traductor de texto y voz a lengua de señas ecuatoriana a través de un avatar implementado para dispositivos Android. Revista Infociencia. 2018; 12(1) Doi: https://doi.org/10.24133/infociencia.v12i1.1226 DOI: https://doi.org/10.24133/infociencia.v12i1.1226

Yanet Almarales W, Moreno Martínez M. Aplicación Android para favorecer la comunicación en lengua de señas cubanas. Evento virtual Primera Convención Científica Internacional “Islaciencia 2021”. 2021. Recuperado a partir de: https://islaciencia.uij.edu.cu/wp-content/uploads/2021/11/095-CUB-UIJ-Pon-Aplicacion-Androide-Comunicacion-Lengua-De-Senas-Cubanas.pdf

Prada Beltrán CL. Implementación de un prototipo de aplicación móvil en plataforma Android para el aprendizaje del lenguaje de señas colombiano. Tesis de pregrado. Universidad Autónoma de Bucaramanga, Programa de Ingeniería de Sistemas. 2020. Recuperado a partir de: http://hdl.handle.net/20.500.12749/12047

Meriño Guzman JA, Garizabalo Pedrozo D. Diseño de un guante electrónico para la interpretación y traducción del lenguaje de señas en personas con discapacidad auditiva mediante tecnología arduino e interfaz de visualización por medio de una aplicación en Android. Trabajo de Grado. Unidades Tecnológicas de Santander, Facultad de Ciencias Naturales e Ingeniería. 2020. Recuperado a partir de: http://repositorio.uts.edu.co:8080/xmlui/handle/123456789/3302

Cano S, Muñoz Arteaga J, Collazos C. Aplicación móvil para el aprendizaje de la lectoescritura con Fitzgerald para niños con discapacidad auditiva. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. 2015. Doi: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wcbie.2015.240 DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wcbie.2015.240

Villegas S, Talledo W, Barrientos Padilla A. Propuestas de soluciones TIC emergentes para personas con discapacidad. Sinergia E Innovación. 2015; 3(1): 60-87. Doi: https://doi.org/10.19083/synergy2015.408 DOI: https://doi.org/10.19083/sinergia.2015.408

Loreña I. Sordo Ayuda - Aplicaciones en Google Play. [Online]; 2019. Available from: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.appybuilder.antonio_mercado_luque.Sordo_Deaf&hl=es.

S.A. PT. LSApp. [Online]; 2021. Available from: https://play.google.com/store/apps/detail?id=com.lsapp.

Technologies A. Háblalo - Aplicaciones en Google Play. [Online]; 2019. Available from: https://play.google.com/store/apps/details?id=appinventor.ai_mateo_nicolas_salvatto.Sordos.

Ambler W. S. Agile Modeling: Effective Practices for eXtreme Programming and the Unified Process. 1st ed.; 2002.

Google LLC. Mediapipe Manos. [Online]; 2020. Available at: https://google.github.io/mediapipe/solutions/hands.html.

Received 2023-02-19
Accepted 2024-01-15
Published 2024-02-26