Inclusion of students with hearing impairment through the mobile application ListenApp
Main Article Content
The objective of the development of the mobile application in education inclusion is the transformation of the teacher's discourse in real time, providing a tool that helps in the teaching-learning process of students with hearing disabilities, favoring inclusion in the academic process, improving the access to opportunities and finally, the quality of life.
Therefore, the information transmitted to the non-hearing person, each phrase or word spoken in which voice recognition is made, it is sent in text synchronously using a cellphone, offering support in teaching between the hearing- impaired student and the teacher in the classroom. The research focus is quantitative and descriptive – exploration type. In addition, the application was developed under the Android mobile operating system since it currently provides with a free and open software development environment. Finally, it is significant to implement strategies with ICT since it is a key point in the coexistence of virtual society through the ListenApp application.
(1) Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura – UNESCO. Declaración Mundial de Salamanca y Marco de Acción para las Necesidades Educativas Especiales [Internet]. Madrid; Conferencia Mundial Sobre Necesidades Educativas Especiales Acceso Y Calidad de Educación España. 1994. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427_spa.
(2) Escribano A, Martínez A. Inclusión educativa y profesorado inclusivo: aprender juntos para aprender a vivir juntos. Madrid: Narcea; 2013.
(3) Agudelo P, Moreno Y, Rodríguez A. Las TIC como herramienta de inclusión para estudiantes con discapacidad auditiva, una experiencia en Educación Superior. En: Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Buenos Aires, Argentina; 2014.
(4) Arizabaleta Domínguez SL, Ochoa Cubillos AF. Hacia una educación superior Inclusiva en Colombia. Pedagogía y Saberes. 2016;45:128-140. https://doi.org/10.17227/01212494.45pys41.52.
(5) Suárez A, Espinel M, Contreras-Manrique L, Contreras-Manrique R. Herramientas de apoyo para el aprendizaje de los estudiantes que presentan limitaciones auditivas. Revista Areté. 2015;15(1): Disponible en: https://arete.ibero.edu.co/article/view/924.
(6) Villamizar-Muñoz LA. Diseño de un objeto virtual de aprendizaje para la población sorda [Tesis de pregrado]. Montería: Universidad de Córdoba; 2017. Disponible en: http://hdl.handle.net/20.500.12579/4938.
(7) Mejía-Martínez J, Peña-López W. Aplicación móvil como apoyo a la comunicación con personas con discapacidad auditiva “CAPSORD” [Tesis de pregrado]. Universidad del Magdalena; 2014. Disponible en: http://repositorio.unimagdalena.edu.co/jspui/handle/123456789/2238.
(8) Youngmee L. Mobile application development for improving auditory memory skills of children with hearing impairment. Audiology and Speech Research. 2017;13(1):50-61. http://doi.org/10.21848/asr.2017.13.1.50.
(9) Camacho-Real C, Varela-Navarro GA. Inclusión educativa virtual de estudiantes con discapacidad motora. Apertura. 2011; 11:44-57. Disponible en: http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/223.
(10) Contreras Bravo, L., & Granados, W. Diseño de un dispositivo para la movilidad de personas con discapacidad motriz usando el método función de calidad. Ingeniería. 2014;19(1):65-82. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.reving.2014.1.a04.
(11) Yanquén Ramírez, C., & Otálora Luna, J. Medición de la usabilidad en el desarrollo de aplicaciones educativas móviles. Revista Virtual Universidad Católica del Norte. 2016;(47):128-140. Disponible en: http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/746/1272.
(12) Hernández S, RH, Collado CF, Lucio PB. Metodología de la Investigación. 6 ed. México: McGraw-Hill. 2014. p. 88-101.
(13) Hurtado J. Metodología de la Investigación Holística. Venezuela: SYPAL – IUTC. 2008. 656 p.
(14) Higuera JA, Duran CM, Torres OC. Scrum: a través de una aplicación móvil. Tecnología Investigación y Academia. 2014;2(2):182-192. Disponible en: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/tia/article/view/5753.
(15) Pruitt J. Personal Scrum [Internet]. Perspectives on software development. 2011 [citado 05 de septiembre de 2021]. Disponible en: https://jgpruitt.wordpress.com/2011/04/10/personal-scrum/.
(16) Ventura RV, Negrete E, Salinas JM. Aprendiendo a desarrollar aplicaciones para Android con la metodología ágil Scrum: un caso de estudio. En: XVIII Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informática; 2013. Disponible en: http://congreso.investiga.fca.unam.mx/docs/xviii/docs/8.01.pdf.
(17) Kayenta. Burndown chart im agilen projektmanagement (scrum) [Internet]. 2018 [citado 05 de septiembre de 2021]. Disponible en: https://www.kayenta.de/training-seminar/artikel/burndown-chart-im-agilen-projektmanagement-scrum.html.
(18) Calderón Arateco Laura Lorena. (2015). Seguridad informática y seguridad de la información. Universidad Piloto de Colombia. Disponible en: http://repository.unipiloto.edu.co/bitstream/handle/20.500.12277/2821/Trabajo%20de%20grado.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
(19) Mifsud E. MONOGRÁFICO: Introducción a la seguridad informática - Seguridad de la información / Seguridad informática [Internet] 2012 [citado 05 de septiembre de 2021]. Disponible en: http://recursostic.educacion.es/observatorio/web/gl/software/software-general/1040-introduccion-a-la-seguridad-informatica?start=1.
(20) Enriquez JG, Casas SI. Usabilidad en aplicaciones móviles. Informe Científico Técnico UNPA. 2013;5(2):25-47.
(21) Servisoftcorp. Definición y cómo funcionan las aplicaciones móviles. [Internet]. 2019 [citado 2 de agosto de 2021]. Disponible: https://servisoftcorp.com/definicion-y-como-funcionan-las-aplicaciones-moviles/.
Accepted 2021-06-25
Published 2022-01-15
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors grant the journal and Universidad del Valle the economic rights over accepted manuscripts, but may make any reuse they deem appropriate for professional, educational, academic or scientific reasons, in accordance with the terms of the license granted by the journal to all its articles.
Articles will be published under the Creative Commons 4.0 BY-NC-SA licence (Attribution-NonCommercial-ShareAlike).