Main Article Content

Authors

This article shows the main transformations in the production processes of Superpolo S.A.S and its brand Marcopolo, for the development of new articulated and bi-articulated buses with concept BRT (Bus Rapid Transit), which allow a reduction of emission to the environment, and with the quality levels according to the new tender processes in Colombia and particularly for mass transport system in Bogotá (Transmilenio).



The article describes the automotive market in Colombia, its more relevant bus bodybuilder assemblers, and its challenges, focused on the importance of generating initiatives that mitigate the gaps and how Superpolo addressed them. Additionally, a review of the improvements implemented, such as the Andon, the fiberglass lamination train process, metal parts bending, dry and paint ovens, new manufacture cells, till and leak tests. These improvements made it possible to increase the installed capacity to comply with delivery times, in addition to positive results in the ergonomics of the workers, thus a national company was able to provide new solutions to face the demand for buses for the BRT systems of Colombia and with projection for the region.

1.
Santamaria JC, Carreño-Avendaño LA, Turgeman-Barrero S. Implementation of new manufacturing and body assembly processes for BRT buses. inycomp [Internet]. 2022 Jan. 15 [cited 2024 Nov. 18];24(1). Available from: https://revistaingenieria.univalle.edu.co/index.php/ingenieria_y_competitividad/article/view/10889

(1) Proexport Colombia. INDUSTRIA AUTOMOTRIZ EN COLOMBIA [Internet]. September 2012. Available from: https://sistemamid.com.ar/panel/uploads/biblioteca/2016-01-17_11-34-45131711.pdf

(2) Rico J, Sánchez CM, Laverde R. Sector Automotor colombiano: innovar para crecer. ANDI Magazine. 2012(234):10-13.

(3) ANDI. Encuesta de opinión industrial conjunta. [Internet]. January 2013. Available from: http://proyectos.andi.com.co/SitEco/Documentos%202013/Informe%20EOIC%20Enero%202013.pdf

(4) Guevara DS, Millán JS, Rubio AM. Análisis de la industria automotriz en Colombia frente al tratado de libre comercio con la República de Corea [Bachelor’s Thesis]. Bogotá: Universidad del Rosario; 2014. Available from: http://repository.urosario.edu.co/handle/10336/8694

(5) Bejarano LF. Perspectivas del sector automotriz en Colombia [Bachelor’s Thesis]. Bogotá: Universidad Militar Nueva Granada; 2015. Available from: http://hdl.handle.net/10654/16074 .

(6) Contraloría de Bogotá. Dirección de Estudios de Economía y Políticas Públicas. Informe Estructural. Proceso de Chatarrización y Modernización de la Flota de Transmilenio S.A. y su Incidencia Ambiental en el Distrito Capital. Bogotá D.C.: PAE; 2019.

(7) Rodriguez DA, Vergel-Tovar E. Sistemas de transporte público masivo tipo BRT (Bus Rapid Transit) y desarrollo urbano en América Latina. Lincon Institute Land Lines. 2013:16-24. Available from: https://www.lincolninst.edu/publications/articles/sistemas-transporte-publico-masivo-tipo-brt-bus-rapid-transit-desarrollo

(8) Grigoratos T, Fontaras G, Giechaskiel B, Zacharof N. Real world emissions performance of heavy- duty Euro VI diesel vehicles. Atmospheric Enviroment. 2018;201:348-359. https://doi.org/10.1016/j.atmosenv.2018.12.042.

(9) Mendoza Nuñez JD. Estudio experimental de un motor bi-combustible para el uso de biogas [Bachelor’s Thesis]. Lima: Pontifica Universidad Católica de Perú; 2015. Available from: http://hdl.handle.net/20.500.12404/6166.

(10) Cooper BT. Role of NO in Diesel Particulate Emission Control. SAE Technical Paper 890404. 1989. https://doi.org/10.4271/890404.

(11) Suárez JF. Análisis de los efectos de la implementación de un sistema Andon en una planta ensambladora de vehículos para el aumento de productividad: Caso AYMESA S.A [Master’s Thesis]. Quito: Pontificia Universidad Católica de Ecuador; 2015. Available from: http://repositorio.puce.edu.ec/handle/22000/9722

(12) Jamir MRM, Majid MSA, Khasri A. 8 - Natural lightweight hybrid composites for aircraft structural applications. In: Jawaid M, Thariq M, editors. Sustainable Composites for Aerospace Applications. Elsevier Ltd.; 2018. p. 155–70. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-102131-6.00008-6.

(13) Actos adoptados por organos creados mediante acuerdos internacionales. Reglamento n°107 de la comisión Económica para Europa de las Naciones Unidas (CEPE), sobre disposiciones uniformes relativas a la homologación de vehículos categoría M2 o M3 por lo que respecta a sus características generales de construcción. Official Journal of the European Union N° 51. 2018. p. 34.

(14) Álvarez-Arroyo F. Estudio de los factores que influyen en la hermeticidad de un bus para garantizar la calidad del producto en la empresa de carrocerías VARMA S.A [Bachelor’s Thesis]. Ecuador: Universidad Técnica de Ambato; 2014. Available from: http://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/8617

(15) Transmilenio. Especificaciones técnicas de vehículos eléctricos para el componente zonal [Internet]. Bogotá; December 2018. Available from: https://n9.cl/jdsh7.

(16) Nikitas A, Karlsson M. A worldwide state-of-the-art analysis for bus rapid transit: Looking for the success formula. Journal of Public Transportation. 2015;18(1):1-33. http://doi.org/10.5038/2375-0901.18.1.3

Received 2020-12-28
Accepted 2021-06-18
Published 2022-01-15