Main Article Content

Authors

Nowadays, finite element analysis techniques are employed are used to reduce costs in the manufacturing process of sports prostheses. This study particularly focuses on the finite element analysis of a design for a transtibial prosthesis of a paralympic cyclist, in which integrated the biomechanics of an athlete with amputation in both legs below the knee with two prostheses categorized before the Union Cycling International (UCI) with a disability of degree C-3, considering the characteristics of the terrain and the dynamic model. The analysis by means of finite elements aims to evaluate the static and dynamic behavior of the proposed design when subjected to a competition in the track-cycling category. As a result of this analysis, mechanical aspects such as: static forces, buckling, frequency, fatigue, free fall, impact and aerodynamics can be evaluated, allowing to verify that the design of the proposed transtibial prosthesis meets an suitable aerodynamic profile and its mechanical characteristics to be used in a high performance Paralympic cycling competition.

1.
Zamudio JE, Guzmán D, Sánchez N, Mosquera OL, Botero DA, Rubiano O, García JA, García CC, Valencia JC. Finite Element Analysis of a Transtibial Prosthesis for a Paralympic Cyclist. inycomp [Internet]. 2020 Jul. 1 [cited 2024 Dec. 21];22(2):1-12. Available from: https://revistaingenieria.univalle.edu.co/index.php/ingenieria_y_competitividad/article/view/8706

(1) Ortopedia SM De. Determinación de esfuerzos en el socket de una prótesis transtibial por medio del método del elemento finito. Acta Ortopédica Mex. 2003;17(2):89–93.

(2) Karina B, Reyes V, Augusto C, Nuñez A, Mercedes A, Mora E, et al. Diseño de un encaje para prótesis de miembro inferior con amputación por encima de la rodilla. Rev Épsilon. 2007;19–28.

(3) García-López J, Peleteiro J, Rodriguez-Marrollo J, Córdova A, Villa-Vicente J. Valoración biomecánica de la resistencia aerodinámica en ciclistas profesionales: aspectos metodológicos. In: II Congreso Internacional de la Asociación Española de Ciencias del Deporte. Madrid: Asociación Española de Ciencias del Deporte; 2002.

(4) Zamudio JE, Mosquera OL, Guzmán D, Botero DA, Espinosa OR, García-Torres JA, et al. Modelo dinámico de una prótesis transtibial para ciclistas paralímpicos. In: II Congreso Internacional en Inteligencia Ambiental, Ingeniería de Software y Salud Electrónica y Móvil – AmITIC 2018. Chiriquí, Panamá: Universidad Tecnológica de Panamá (UTP); 2018. p. 151–7.

(5) Salafia J, Garcia B, Hormazábal PA, Dominguez C, Franco G, Giordano W, et al. Analisis estructural de bogie en tanque cisterna semirremolque. In: CAIM 2016 - Congreso Argentino de Ingeniería Mecánica. Santiago del Estero, Argentina: Universidad Nacional del Nordeste; 2016.

(6) Kalpakjian S, Schmid SR. Manufactura, ingeniería y tecnología. 4th ed. México D.F.: Pearson Educación; 2002. 1294 p.

(7) Federación Colombiana de Ciclismo. Reglamento del Deporte Ciclista UCI [Internet]. 2017. Available from: http://www.federacioncolombianadeciclismo.com/reglamento-uci/.

(8) Briede-Westermeyer JC, Cabello-Mora M, Hernandis-Ortuño B. Modelo de abocetado concurrente para el diseño conceptual de productos industriales. DYNA. 2014;81(187):199–208. Doi: dyna.v81n187.41068.

(9) Tamayo-Enríquez F, Bosh VG. ¿Qué es el QFD? Descifrando el Despliegue de la Función de la Calidad. México D.F.; 2004.

(10) García Díaz V, Núñez Valdez ER, Pascual Espada J, García Bustelo CP, Cueva Lovelle JM, Montenegro Marín CE. Introducción breve a la ingeniería dirigida por modelos. Rev Tecnura. 2014;18(40):127-142.

(11) Norton RL. Diseño de maquinaria. Vol. 4ta ed. México D.F.:McGraw-Hill; 2009. 747 p.

(12) Silvente VB, Hurtado R. Classificació de proves no paramètriques. Com aplicar-les en SPSS. Rev d’Innovació i Recer en Educ. 2012;5(2):101–13.

(13) Siquerios M, Reyna M, Nuño V, Huegel J, Castañeda A. Metodología para la fabricación de una prótesis transtibial a base de material compuesto de fibra de carbono y resina epóxica Methodology for the manufacture of a transtibial prosthesis based on carbon fiber composite and epoxy resin. Revista Matéria. 2018;23(2): e-12095. Doi: 10.1590/s1517-707620180002.0482.

(14) Un EN, Pozo MDE, Rodolfo E, Rangel S. Uso Del Método De Elementos Finitos (Mef) Para La Determinación De Esfuerzos Y Deformaciones En Un Modelo De Pozo. Rev Fuentes El Reventón Energético. 2009;7(1):27–35.

(15) CARBON.EE. Carbon Fiber- All Patterns Explained [Internet]. 2015 [Consulted 2020 Apr 15]. Available from: https://www.carbon.ee/en/n/carbon-fiber-all-patterns-explained.

(16) SolidWorks Corp. PhotoView 360 - SOLIDWORKS®. Suresnes, Francia: Dassault Systèmes, S.A; 2018.

(16) SolidWorks Corp. SOLIDWORKS®. Suresnes, Francia: Dassault Systèmes, S.A; 2018.

(18) Hexcel. HexTow® AS4 Carbon Fiber Data Sheet [Internet]. 2018 [Consulted 2020 Apr 15]. Available from: https://www.hexcel.com/user_area/content_media/raw/AS4_HexTow_DataSheet.pdf.

(19) Rodríguez Sánchez NP. Estudio estructural del ala de un vehículo aéreo no tripulado para la optimización de su peso en el Centro de Investigación y Desarrollo de la Fuerza Aérea Ecuatoriana [dissertation]. Ambato, Ecuador: Universidad Téncia de Ambato; 2012. 209 p.

(20) Lizarza JTC. Método de los Elementos Finitos para Análisis Estructural. 4th ed. Tecnun, editor. San Sebastián, España: Universidad de Navarra; 2011. 287 p.

(21) Adrados JS. Diseño, fabricación, puesta en marcha y modelado de un sistema de simulación vibro- acústica de fallos en maquinaria rotativa [dissertation]. Bogotá, DC: Universidad de San Buenaventura; 2018. 151 p.

(22) McCormac JC, Csernak SF. Diseño de Estructuras de Acero. 5th ed.Alfaomega, editor. México, D.F.:Pearson Education; 2012. 736 p.

(23) Medina R, Salas M, Luco R, Bertram V. Análisis de estructuras navales mediante el método de elementos finitos. Síntesis Tecnológica. 2005;2(1):27–36. Doi: 10.4206/sint.tecnol.2005.v2n1-04.

(24) Mott R. Mecanica de fluidos. 7th ed. Pearson Education; 2015. 644 p.

(25) Cerpa R, Nieto E, Londoño L. Turbulence models study in an external vehicle aerodynamics, using a computational fluid dynamics software. Actas de Ingeniería. 2016;2:168–75.