Main Article Content

Authors

The objective of this paper is to develop a technological solution supported by artificial intelligence (AI), for the company Servicios Amma S.A.S. This technological solution has the function to allow the correlation of the socio-behavioral characteristics of the customer, with the profile of the operational staff. This will provide the detection of patterns and prediction of consumption behaviors for the service that leads to the identification of opportunities, reduction of dissatisfaction risks, and improvement of the user's service experience. The methodology used in this study is quantitative, therefore, the demographic, social, psychographic, behavioral and lifestyle characteristics of customers and operating personnel of the company, as well as the beneficiary companies, are the variables defined for the development of this research. Additionally, the development of mathematical algorithms will be used to gather information for data correlation and prediction. The results obtained from this research allowed us to develop and program a mobile application and Land Page that allows data entry for the creation of user profiles for customers, employees, and platform administrators. In this way, Servicios Amma S.A.S. will be able to enhance the services it offers with the help of Artificial Intelligence.

Lady Caicedo Consuegra, Corporación Universitaria de Ciencias Empresariales, Educación y Salud-UNICORSALUD, Barranquilla, Colombia

https://orcid.org/0000-0002-4428-2287

Paula Andrea Marquez Vasquez, Corporación Universitaria de Ciencias Empresariales, Educación y Salud-UNICORSALUD, Barranquilla, Colombia

https://orcid.org/0000-0003-1617-1990

1.
Caicedo Consuegra L, Marquez Vasquez PA, Meza Perez AM. Artificial intelligence algorithms based on socio-behavioral profiles for intelligent customer segmentation: Case study. inycomp [Internet]. 2023 Jun. 26 [cited 2024 Nov. 22];25(3):e-20812658. Available from: https://revistaingenieria.univalle.edu.co/index.php/ingenieria_y_competitividad/article/view/12658

El 96% de los empleados domésticos en Colombia son mujeres [Internet]. Portafolio; marzo 05 de 2019 [consultado 2 Dic 2022]. Disponible en: https://www.portafolio.co/economia/empleo/el-96-de-los-empleados-domesticos-en-colombia-son-mujeres-527092

Rouhiainen L. Inteligencia artificial. [Internet]. Madrid: Alienta Editorial; 2018 [citado Dic 2 2022] Disponible en: https://static0planetadelibroscom.cdnstatics.com/libros_contenido_extra/40/39308_Inteligencia_artificial.pdf

Rauch-Hindin WB. Aplicaciones de la inteligencia artificial en la actividad empresarial, la ciencia y la industria [Internet]. Ediciones Díaz de Santos; 1989. [citado: 2022, diciembre] Disponible en: https://books.google.es/books?id=LjWfRnueXrYC&lpg=PP1&hl=es&pg=PP1#v=onepage&q&f=false

García J. Inteligencia artificial en las organizaciones. [Internet]. 2020. [citado: 2022, diciembre] Disponible en: http://hdl.handle.net/10654/36011

Uribe Londoño M. Propuesta de una plataforma para perfilar y seleccionar talentos mediante inteligencia artificial. [Internet]. Envigado (Antioquia, Colombia): Universidad EIA; 2021 [citado: 2022, diciembre] Disponible en: https://repository.eia.edu.co/handle/11190/3384

Elguera Vega R. Segmentación de clientes de un casino utilizando el algoritmo partición alrededor de medoides (PAM) con datos mixtos [Internet]. Lima, Perú: Universidad Nacional Agraria La Molina; 2018 [citado: 2022, diciembre] Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.12996/3312

López Stan S. Segmentación de clientes con afectación en sus servicios Área Analytics TIGO [Internet]. Medellín: Universidad de Antioquia; 2022 [citado Dic 2 2022] Disponible en: https://hdl.handle.net/10495/29116

Cruz Nangusé, J. Momentos de verdad en la percepción del cliente [Internet]. Gestiopolis; Julio 24 de 2009 [consultado Dic 2 2022]. Disponible en: https://www.gestiopolis.com/momentos-de-verdad-en-la-percepcion-del-cliente

Ortiz LE. Factores de capital social que inciden en la capacidad competitiva de las empresas solidarias del sector agropecuario del departamento del atlántico [tesis doctoral en Internet]. Querétaro: Universidad Autónoma de Querétaro; 2017 [citado Dic 2 2022] Disponible en: http://ri-ng.uaq.mx/handle/123456789/1537

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. Metodología de la Investigación. 6ta ed. México: Editorial Mc Graw-Hill; 2014.

Real Academia Española [Internet]. Definición de Algoritmo; 2019 [Consultado 2 Dic 2022]. Disponible en: https://dle.rae.es/?id=1nmLTsh

Ministerio de Ciencias, Tecnología e Innovación – MINCIENCIAS [Internet]. Documento de tipología de proyectos calificados como de carácter científico, tecnológico e innovación. Bogotá (CO); 2021 Versión 6. Disponible en: https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/convocatoria/anexo_3._documento_de_tipologia_de_proyectos_version_6.pdf

¿Qué es la infraestructura de TI? [Internet]. Red Hat; Junio 17 de 2019 [consultado 2 Dic 2022]. Disponible en: https://www.redhat.com/es/topics/cloud-computing/what-is-it-infrastructure