Valorization of logistics infrastructures using the SWOT-Delphi-CAME methodology. The case of the Albacete railway logistics platform
Main Article Content
The business methodology presented in this article reflects a complete methodological analysis for the assessment of the situation or starting point of an undertaking, or in this case a railway logistics platform; and the actions and strategies to be followed in order to achieve the proposed objectives. It is carried out by means of a panel of experts in order to know the situation and delimit the aspects to be taken into account in the SWOT analysis. Subsequently, the aspects of the SWOT are weighted numerically in order to obtain a result by confrontations and quadrants (Delphi Panel). With this, and a CAME business analysis, the strategies to follow of the two significant quadrants (higher and lower in score) are delineated. This methodology has been satisfactorily used in the case of the Albacete railway logistics platform.
(1) Camarero-Orive A, González-Cancelas M. Logistica y transporte de contenedores. 1st ed. Madrid, España: Fundacion Agustin de Betancourt. Ministerio de Fomento; 2007. 120 p.
(2) Commission E. Trans-European Transport Network (TEN-T). Mobility and Transport [Internet]. 2013 [cited 2020 Sep 28]. Available from: https://ec.europa.eu/transport/themes/infrastructure/ten-t_en.
(3) García-Martínez C. Ferrocarril y transformaciones socioecnómicas en albacete. In: Jornadas de Historia Ferroviaria150 años de ferrocarril en Albacete (1855-2005). Albacete; 2007. p. 91–105.
(4) Alonso Timón AJ. Medidas adoptadas en los últimos años para la introducción de la competencia en el transporte ferroviario de mercancías y efectos sobre el sector. Anu jurídico y económico. 2010;XLV:119–32.
(5) Muñoz Martínez C, Barreiro Pereira F, López de Sabando VI. Análisis económico del Corredor Ferroviario Mediterráneo en el marco de la Red Transeuropea de Transporte. RUE Rev Univ Eur. 2014;(20):49–72.
(6) Camarero Orive A, González Cancelas N. Cadenas integradas de transporte. Fund Agustín Betancourt. 2005;
(7) Awad Núñez S, González Cancelas N, Camarero Orive A. Establecimiento de los factores a considerar para determinar la zona de ubicación de un puerto seco y de sus jerarquías a través de un panel DELPHI. Rev Transp y Territ. 2015;13:100–21.
(8) Macías Párraga M, González Cancelas N, Soler Flores F. Estrategia de planificación del puerto de aguas profundas de la ciudad de Manta: inclusión de metodología DaDED (dafo-delphi-estadística descriptiva). Rev Transp y Territ. 2016;14:39–60.
(9) Hilasaca Yucra M. Análisis de la competitividad del mango peruano. [Tesis de Maestría]. Universitat Politècnica de València; 2014.
(10) González López I, De León Huertas C, Eslava Suanes MD, López Cámara AB. De la realidad del aula a la realidad profesional: créditos prácticos integrados para la formación de competencias en educación social. Rev innovación y buenas prácticas docentes. 2017;3:46. https://doi.org/10.21071/ripadoc.v3i0.9963.
(11) Sánchez-Cambronero A, González-Cancelas N, Serrano BM. Analysis of port sustainability using the PPSC methodology (PESTEL, Porter, SWOT, CAME). World Sci News. 2020;146:121-138.
(12) Esteban-Infantes Corral MM, González Cancelas N, Camarero Orive A. Estrategias empresariales de las navieras ante el nuevo escenario de Alianzas Marítimas. INGE CUC. 2019;15(2):87-98.https://doi.org/10.17981/ingecuc.15.2.2019.09
(13) Dirección General de Carreteras D, Ministerio de Fomento M. Serie estadísticas encuesta permanente de transporte de mercancías por carretera encuesta permanente de transporte de mercancías por carretera 2018 GOBIERNO DE ESPAÑA MINISTERIO DE FOMENTO DIRECCIÓN GENERAL DE PROGRAMACIÓN ECONÓMICA Y PRESUPUESTOS SUBDIRE [Internet]. 2019 [cited 2020 Sep 28]. Available from: https://apps.fomento.gob.es/CVP/.
- Noemí Ortiz-Rey, Nicoleta González-Cancelas, Beatriz Molina Serrano, Francisco Soler-Flores, Alberto Camarero-Orive, Use of the Blue Ocean Strategy to obtain ports 4.0 , Ingeniería y Competitividad: Vol. 23 No. 1 (2021): Engineering and Competitiveness
Accepted 2020-11-10
Published 2021-01-15
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors grant the journal and Universidad del Valle the economic rights over accepted manuscripts, but may make any reuse they deem appropriate for professional, educational, academic or scientific reasons, in accordance with the terms of the license granted by the journal to all its articles.
Articles will be published under the Creative Commons 4.0 BY-NC-SA licence (Attribution-NonCommercial-ShareAlike).