Inclusión de estudiantes con discapacidad diferencial auditiva a través de la aplicación móvil ListenApp

Resumen

The objective of the development of the mobile application in education inclusion is the transformation of the teacher's discourse in real time, providing a tool that helps in the teaching-learning process of students with hearing disabilities, favoring inclusion in the academic process, improving the access to opportunities and finally, the quality of life. Therefore, the information transmitted to the non-hearing person, each phrase or word spoken in which voice recognition is made, it is sent in text synchronously using a cellphone, offering support in teaching between the hearing-impaired student and the teacher in the classroom. The research focus is quantitative and descriptive – exploration type. In addition, the application was developed under the Android mobile operating system since it currently provides with a free and open software development environment. Finally, it is significant to implement strategies with ICT since it is a key point in the coexistence of virtual society through the ListenApp application.

Autores/as

  • Rocio de Belén Contreras Manrique Universidad de Pamplona
  • Liliana Contreras Manrique UP
  • Ana Melania Figueroa Hernández UP

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Palabras clave

Biografía del autor


, Universidad de Pamplona

Ingeniera de sistemas , Magister en prácticas pedagógicas, Esp. auditoría en sistemas, Esp. en proyectos informático. Grupo de Investigación CICOM


, UP

Magister en Orientación, Esp. en desarrollo del potencial humano, Esp. en computación para la docencia, Esp. en proyectos informáticos. Grupo de Investigación CICOM

 


, UP

Ingeniera de Sistema. Grupo CICOM

Publicado
2021-10-30
| 0 |
Cómo citar
1.
Contreras Manrique R de B, Contreras Manrique L, Figueroa Hernández AM. Inclusión de estudiantes con discapacidad diferencial auditiva a través de la aplicación móvil ListenApp. inycomp [Internet]. 30 de octubre de 2021 [citado 3 de diciembre de 2021];(00). Disponible en: https://revistaingenieria.univalle.edu.co/index.php/ingenieria_y_competitividad/article/view/11070
Sección
Artículos de investigación